-10 kiló nyárig? Ezeket hagyd el az étkezésedből és így lesz!

Írta: ,

Az évnek ebben a szakaszában különösen jellemző az emberekre az őrült diétázás, hiszen mindenki érzi, hogy egyre közelebb a nyár. Azonban nem kell esztelen fogyókúrába belevágnod akkor sem, ha 10-15 kiló felesleg van rajtad. Az egészséges és tartós fogyás lassú, azonban ha csak az ideális heti 1 kilótól szabadulsz meg, akkor is rengeteget fogyhatsz nyárig. Nézzük, ehhez milyen alapanyagokat kell elhagynod az étkezésedből!

Finomított alapanyagok Kép forrása: unsplash

1/5 Finomított alapanyagok

Igen, ez már valószínűleg a könyöködön jön ki, de vajon be is tartod az előírásokat? Ha kizárod a fehérlisztet és a finomított cukrot az étkezésedből, akkor bizony alaposan megcsappan a kínálat – legalábbis, ami a boltok átlagos felhozatalát illeti. Természetesen azzal is szép eredményt érhetsz el, ha nem veszel magadnak zsemlét, péksütit, és otthon sem sütsz ezeknek az alapanyagoknak a felhasználásával.

Szerencsére manapság iszonyúan sok reform élelmiszer áll a rendelkezésedre, és a tévhitekkel ellentétben nem kizárólag olyanokat vehetsz, amik tele vannak szójával és gluténnal. Sőt, nem is kell, hogy rossz ízük legyen… Bár az igaz, hogy cserébe magadnak kell otthon elkészítened őket, de így legalább biztos lehetsz benne, hogy csak és kizárólag minőségi alapanyagokat használtál fel.

Szóval, ami biztos: semmi cukor, semmi liszt!

Nehéz köretek Kép forrása: unsplash

2/5 Nehéz köretek

Önmagában véve az égvilágon semmi gond nincs a rizzsel és a burgonyával, leszámítva, hogy magas a szénhidráttartalmuk. Ez még mindig nem hatalmas tragédia, viszont jellemzően zsíros (vagy zsírban sült) hússal fogyasztjuk őket, és a zsír-szénhidrát kombinációja a leggyorsabb módja a gyors hízásnak.

Ha krumplit eszel, válaszd a főtt, vagy magában sült változatot! De ezt is legfeljebb hetente egyszer fogyaszd, és rizst sem érdemes sűrűbben. Helyette jöhetnek a jól ismert zöldségköretek, és persze kipróbálhatsz új, rostokban gazdagabb gabonaféléket is.

Amennyiben idáig szinte semmilyen alternatív köretet nem próbáltál, biztosan meredeknek tűnik ez a váltás, de szerencsére létezik egy jó lehetőség az átállásra: fokozatosan csökkentsd a klasszikus köret mennyiségét, és egyre nagyobb mennyiségben tegyél a tányérodra helyette savanyúságot, salátát, vagy akár karfiolrizst.

Tésztafélék Kép forrása: unsplash

3/5 Tésztafélék

A tésztafélék jelentős részt finomított lisztre épülnek, ezért, ha az első pontot betartod, már ki is húzhatod őket a bevásárló listádról. Persze, a világon szinte mindenhol sok tészta fogy, ezért aztán jó eséllyel te sem akarsz teljesen lemondani róla. Ami fontos, hogy ezt a szénhidrátban gazdag alapanyagot mindig ebédre fogyaszd, vacsorára már semmiképpen se válaszd! (Ide sorolhatóak a kelt tészták is, amik szintén finomlisztre építenek, tehát este nincs pizza!)

A tészta amúgy nem egy rossz választás a diétázóknak sem, hiszen a 100 grammra megadott értékeket szárazon kell nézni, márpedig főzés után a tészta alaposan megdagad. Azonban még így is fontos, hogy mértékkel fogyaszd, hiszen nem önmagában eszed, hanem jellemzően húsokkal, zsíros öntetekkel, ritkán zöldségekkel – emiatt lesznek a tésztás ételek is hizlaló hatásúak. Ha tovább csökkentenéd a bevitt energia mennyiségét, keress pl. a maglisztre, durumlisztre épülő változatokat!

Zsíros húsok Kép forrása: unsplash

4/5 Zsíros húsok

Miközben óriási fejlődés zajlik le a táplálkozástudományokban, sokan még mindig görcsösen ragaszkodnak ahhoz, hogy húsra igenis szükségünk van. Az ember fogazata, emésztőrendszere azonban nem arra hivatott, hogy állandóan húst egyen.

Nem hasonlítunk sem a ragadozókhoz, sem a növényevőkhöz, sokkal inkább az emberszabású majmokhoz, akik növényeken, gyümölcsökön élnek. Igaz, előfordul, hogy ők is esznek húst, meg is tudják emészteni, de ez igazán elvétett alkalom.

Manapság a WHO által is elismert tény, hogy a vegetáriánus és vegán életmód az, ami a legkevesebb betegséggel jár – többek között azért, mert igencsak kevés vegán és vegetáriánus hízik el.

Nehéz lemondani a belénk nevelt szokásokról, érthető, ha számodra is kizártnak tűnik, hogy mostantól ne egyél húst, vagy éppen semmilyen tejterméket se fogyassz. De az biztos, hogy ha csökkented – különösen a zsíros húsok – számát, és egészséges alternatívákkal helyettesíted őket, akkor látványosan fogyni fogsz.

Édességek Kép forrása: unsplash

5/5 Édességek

Sokan nem azért híznak el, mert kifejezetten helytelenül táplálkoznak, hanem mert nem tudnak nemet mondani a nassolásra. Ehetsz te egész nap salátát, ha a főétkezések között bedobsz egy fagylaltkelyhet, egy tábla csokit és néhány karamellás tejeskávét, akkor hízni fogsz. Nincs mese, ha szeretnél fogyni, akkor meg kell reformálnod az édességhez való hozzáállásodat is.

Itt sem a kakaóval, avagy a csokival van a gond, hanem a cukorral. De ha önmagában nem szereted a kakaó kesernyés, erős ízét, akkor valójában nem is magától a csokitól függsz, hanem a cukortól – és ezt érdemes tisztáznod magadban. Iszonyú nagy szerencse, hogy ma már számtalan formában vásárolhatsz kalóriacsökkentett nassolnivalókat, és készíthetsz otthon tápláló édességeket, akár paleo csokit cukor nélkül.

Ami fontos, hogy ne mesterséges édesítőre épülő finomságokat vegyél, vagy süss, hanem olyanokat, amik pl. steviával, eritrittel, vagy ezek ötvözetével készültek.