A 3 kedvenc gluténmentes és vegán desszertem, amit még mérni és sütni sem kell

Szabó Erzsébet
Írta: ,
A 3 kedvenc gluténmentes és vegán desszertem, amit még mérni és sütni sem kell

Gluténmentes növényi étrendet folytatva meglehetősen nagy kihívás volt ízletes süteményeket összehoznom – legalábbis az első néhány hónapban. A legnagyobb gondot számomra az okozta, hogy nem szívesen veszem elő a mérleget, szeretek random, spontán főzni, ebbe pedig nem igazán fér bele a méricskélés. Szerencsére találtam olyan édességeket, amiket könnyedén el lehet készíteni szemmértékkel, nem kell hozzájuk semmilyen állati eredetű hozzávaló, és még gluténmentesek is. Sőt, a sütőt sem kell bekapcsolnod, hogy elkészüljenek!

1. Kölesgombóc

A köles egy univerzális alapanyag, messze nem csak köretnek ideális. Ami biztos, hogy édességekhez is tökéletesen passzol, és a túrógombóc növényi alternatíváját is egyszerűen elkészítheted belőle. 

A kölest mindig alaposan meg kell mosni, érdemes kicsit áztatni is, ezt célszerű belekalkulálnod, amikor elkészíted ezt a desszertet.

Ha átöblítetted, akkor növényi itallal (én a rizsitalt preferálom a leginkább, de ehhez a desszerthez a kókuszital is nagyon passzol) és ízlés szerinti édesítővel tedd fel főni. Kb. kétszeres mennyiségű folyadékkal számolhatsz, de célszerű egy kicsit kevesebbel kezdened a főzést, ugyanis sűrű, formázható masszát kell kapnod a kölesből. Ha a folyamatos kevergetés mellett elérted a megfelelő állagot, kicsit tedd félre hűlni.

Ezután már csak annyi a teendőd, hogy ízesíted egy kis citromlével és citromhéjjal, majd gombócokat formázol belőle, és meghempergeted gluténmentes panírmorzsában vagy földi mandulában, darált dióban, stb. Ízlés szerint rejthetsz a gombóc belsejébe friss vagy aszalt gyümölcsöt is.

2. Energiagolyók

Ez a desszert is golyó formájú az én konyhámban, de készíthetsz belőle müzliszeleteket, sőt, nyers vegán torták alapjául is ideális: elég, ha formába nyomod, hűtőbe teszed, majd ráhalmozod az általad választott krémet. De hogy is készül ez a finomság?

Az alapja többnyire gluténmentes zabpehely, kakaó, kókuszreszelék, diófélék – ezek viszonylag száraz alapanyagnak számítanak. Ezután jönnek az aszalványok, nálam általában mazsola, áfonya és (friss!) datolya – ezektől áll majd össze a massza. Mindent csak be szoktam tenni az aprítógépbe és addig forgatom a hozzávalókat, amíg a zsíroknak és az aszalványok nedvességtartalmának köszönhetően össze nem áll egy masszává az egész. Ha nagyon száraznak tűnik, kicsi vizet szoktam hozzáadni, de természetesen mehet bele még aszalvány is – ha pedig túl híg, akkor a zabpelyhet pótolom.

Ebben a desszertben az a legjobb, hogy tényleg bármilyen ízvilágban el lehet készíteni, és tökéletesen megfelel a maradékok feldolgozásához is.

Nálunk sokszor kerül bele egy kevés por állagú növényi fehérje, kakaóbab töret, étcsoki pasztilla, de időnként a zabpelyhet is lecserélem hajdina-, vagy éppen quinoapehelyre.

Fókuszban

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!

Innen tudhatod, hogy jó sportcipőt vásároltál a gyereknek

A jó sportszereken és sportruházaton több múlik, mint gondolnád!