Jó eséllyel te is észrevetted már, hogy amikor csak van egy üres perced, például mert sorban állsz, vársz valamire vagy valakire, máris a telefonod után nyúlsz, hogy megnézd, kinek tetszett a fotó, amit megosztottál, nem kaptál-e e-mailt, vagy mi újság a nagyvilágban.
A legtöbben pedig annyira hozzászoknak ahhoz, hogy mindig és minden körülmények között elérhetőek, és állandó az információ áramlása, hogy akkor is muszáj időnként a telefonjukra pillantaniuk, ha egyébként lenne más elfoglaltságuk. Ha te is magadra ismersz, és mindezt esetleg a gyerek előtt is szoktad csinálni, akkor a kutatók szerint érdemes önkontrollt gyakorolnod, ugyanis nagyon komoly károkat okozhatsz.
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
1/3 Eltanulják a technológia-függőséget
Szociológusok szerint állandó információéhségünk tulajdonképpen olyan függőséggé alakulhat, mint az alkohol vagy a kábítószer, vagy akár a dohányzás iránti leküzdhetetlen, egészségtelen vágy.
A rossz példa azonban ragadós, és a legutóbbi vizsgálatok azt mutatták ki, hogy azok a gyerekek, akiknek a szülei a jelenlétükben is rendszeresen a telefonjukra pillantanak, vagy az e-mailjeiket ellenőrzik, nagyobb eséllyel mutatnak hajlandóságot a hasonló függőség kialakulására. Mindez azonban már gyerekkorban is komoly károkat okozhat.
Dr. Aric Sigman, aki a gyermekek egészségére és tanulására specializálódott kutató és a Royal Society of Medicine tagja azt mondja, a szülőknek nem szabadna a gyerekeik előtt rendszeresen nézegetni a telefont vagy a tabletet, és a gyerekek monitor előtt töltött idejét is szabályozniuk kellene.
Az iskolába magukkal vitt elektronikai kütyük különösen rossz hatással lehetnek a gyerekek teljesítményére – állítják a szakemberek. Ahogyan a gyerekeknél is kialakul a függőség, egyre nagyobb kényszert éreznek arra, hogy a képernyőre tapadjanak, ez pedig rontja a koncentrációs képességüket, és ezzel egyidejűleg az iskolai teljesítményüket is.
Dr. Sigman szerint egyébként az iskolán kívül sem szabadna a szülőknek engednie, hogy a gyerekek a monitorhoz nőjenek – azon túl, hogy természetesen érdemes megválogatni, milyen programokat használhat például egy kisiskolás, a kutató szerint napi két órában kellene maximalizálni az időt, amikor a gyerek a számítógép előtt ül, vagy tabletet, okostelefont szorongat a kezében.
A szakember azt is elmondta, nem szükséges, hogy a gyerekeinket állandóan szórakoztassuk:
„Fontos lenne, hogy a szülők megértsék, hogy nem kell megmenteniük a gyerekeiket az unalom ajándékától. Sokan azért engedik a képernyő elé a gyerekeiket, hogy azok ne unatkozzanak, pedig az unalom nem valami rossz dolog, sőt olyasmi, amire a gyerekeknek szüksége is van. Ha unatkoznak, azt is megtanulják, hogy hogyan szórakoztassák magukat, és ez egy nagyon fontos lecke.”
Dr. Sigman arra az ijesztő adatra is rámutatott, hogy a modern társadalmakban egy hét éves gyerek már egy teljes évnyi időt tölthetett a képernyő előtt, ez az idő 18 éves korukra pedig a 3 évet is elérheti. Egy másik tanulmány pedig azt mutatta ki, hogy azok a tinédzserek, akik iskola előtt és után összesen több mint napi 6 órát töltenek online, nagyobb eséllyel lesznek magányosak, hagyják ki az óráikat, és alacsonyabb lesz az érzelmi intelligenciájuk is, mint azon társaiké, akiknek az internet előtt töltött idejét szabályozzák a szüleik.