A gazdagok már nem viselnek márkás ruhákat: a csendes luxus a divat jövője?

A gazdagok már nem viselnek márkás ruhákat: a csendes luxus a divat jövője?

Címlap / Stílus / Divat / A gazdagok már nem viselnek márkás ruhákat: a csendes luxus a divat jövője?

A divatiparban, a márkák hierarchiája által uralt világban a luxus kategorizálása viszonylag állandó maradt, az esztétika azonban az évtizedek során változott: hogyan néz tehát ki a luxus 2023-ban?

VIDEO A legerősebb csillagjegy párosok, akik tökéletes házastársak lesznek

Alig néhány éve még egyáltalán nem számított ritkaságnak, hogy a vörös szőnyegen vonuló sztárok tetőtől talpig logóban öltöztek. Talán nincs olyan, aki ne látott volna még az LV márkával beborított táskát, kabátot vagy éppen csizmát – még akkor is, ha többnyire nem kell divatszakértőnek lenni ahhoz, hogy meg tudjuk mondani, ezek a darabok nem feltétlenül eredetiek.

És talán éppen ez – a márkázott termékek telítettsége, az, hogy egy-egy logó megmutatásával úgy tűnt, bárki hordhat luxus ruhákat – vezetett oda, hogy a leggazdagabbak egy egészen más irányt kezdtek követni. A legdrágább márkák pedig természetesen éppen úgy diktálják, mint ki is szolgálják ezt a trendet.

A csendes luxus 2023 egyik legnagyobb hívószava, és egyben az egyik legnehezebben leírható trend is. Puha és minőségi anyagokat, sok bézst és szürkét jelent. Ahogy a Vogue fogalmazott: „kevésbé szigorú, mint a minimalizmus, de kifinomultabb, mint a „normcore”.” Ami viszont bizonyos: a csendes luxus abszolút, határozottan, 100%-ban logómentes. 

Ales_Utovko/istockphoto.com

Lőttek a hatalmas logóknak a luxus ruhadarabokon is

A trend szerint a ruhák nem hirdetik messziről, hogy melyik divatházból valók. Egyfajta bennfentesség kell ahhoz, hogy valaki felismerje, milyen drága darabbal áll szemben. Ebből a szempontból tehát korántsem szerénységről van szó, a gazdagok és a luxusmárkák ezzel inkább tovább zárják a saját köreiket. Aki nem ismeri a divatházak legfrissebb kínálatát, az azt sem feltétlenül fogja tudni, hogy mi számít éppen luxusdarabnak.

Mindezzel együtt persze a divatszakmában dolgozók állítják: a csendes luxus nem a kasztrendszerekről, inkább az eleganciáról szól.

A csendes luxust sokan úgy határozzák meg, mint „a legmagasabb minőségű ruházatot, de olyan ruhákat is ide értünk, amelyek időtállóak, kifinomultak és visszafogottak” – mondta a trendről Thomaï Serdari, a NYU Stern School of Business divat és luxus MBA programjának igazgatója. 

Ez azt jelenti, hogy búcsút mondhatunk a nagy, arany Gucci övcsatoknak vagy Louis Vuitton logós kézitáskáknak – vagyis az olyan daraboknak, amelyek messziről hirdetik, hogy viselőjük nagyon sok pénzt fizetett értük.

Helyettük olyan darabok kerülnek előtérbe, amelyek sokkal kevésbé hivalkodó módon üzenik az árukat: kasmírpulóverek, selyemgombos ingek vagy gyapjúkabátok semleges tónusokban és drága anyagból. 

És persze minden tökéletesen szabott, „mert valaki időt szánt arra, hogy megtervezze a ruhadarab szabását, szemben valami olyasmivel, ami eldobható, és csak azért készül, hogy fogyasztási termékként eladható legyen”, mint a fast-fashion darabok, teszi hozzá Serdari.

Mi pedig azért megjegyezzük: nem olyan nehéz átlátni a gyapjúkabátokon és sűrű szövésű selyemingeken, hogy észrevegyük, a csendes divat egyfajta marketingfogás is. A pandémia utáni nehéz gazdasági helyzetben a hatalmas logókkal díszített, nyilvánvalóan méregdrága anyagok viselése sokakból vált ki visszatetszést. Így nem meglepő, hogy a divatházak kicsit csendesebbek – de azért nem olcsóbbak – próbálnak lenni, amikor a termékeik értékesítéséről van szó.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!