Biztosan te is találkoztál már azzal a helyzettel, amikor egy étteremben, szállodában vagy akár egy fodrásznál kellett arról döntened, hogy mennyi borravalót adj. Ez a mindennapos cselekedet, bár elsőre egyszerűnek tűnhet, valójában egy összetett kérdés. Lássuk a borravaló etikettet, kinek és mennyit illik adni általában!
Magyarországon a borravaló adásának hagyománya mélyen gyökerezik a vendéglátóipar és a szolgáltatási szektor kultúrájában, egyfajta elismerése a jó szolgáltatásnak és az elégedettség kifejezésének. A magyar borravaló etikett általános irányelvei hasonlóak más országok szokásaihoz, de természetesen vannak helyspecifikus jellemzők.
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
1/6 Éttermek és kávézók
Amikor éttermekben, kávézókban járunk Magyarországon és elégedettek vagyunk a szolgáltatással, általában a számla 10-15%-át szokás borravalóként odaadni. Ez az arány lehetővé teszi, hogy kifejezzük az elégedettségünket a kapott szolgáltatással. Néhány modern vendéglátóhely bevezetett olyan rendszereket, ahol a borravalót közösen osztják el a dolgozók között, beleértve a konyhai személyzetet is, akik közvetlenül nem vesznek részt a vendégek kiszolgálásában.
Ez a gyakorlat elősegítheti a csapatmunkát és az egységes szolgáltatás minőségét, miközben biztosítja, hogy mindenki részesüljön a vendégek elismeréséből. Amennyiben a számla végösszege tartalmazza a szervízdíjat, ebben az esetben természetesen nem feltétlenül szükséges borravalót adnunk.
A szállodákban dolgozó hordároknak, szobalányoknak adott borravaló szintén gyakori. A hordároknak általában bőröndönként 500-1000 forintot, míg a szobalányoknak naponta 500-1000 forint körüli összeget szokás adni, függően a szálloda színvonalától és a nyújtott szolgáltatásoktól.
Ez a gesztus nemcsak anyagi elismerést jelent a szolgáltatást nyújtó személyzet számára, hanem a vendégek részéről a személyes odafigyelés és az egyedi igények teljesítésének köszönetét is. A szállodai alkalmazottak gyakran a háttérben dolgoznak, így a borravaló adása lehetőséget teremt arra, hogy közvetlen visszajelzést kapjanak a vendégektől, ami motiválja őket és elismeri munkájukat. Emellett ez a gyakorlat hozzájárul a vendéglátóiparban dolgozók jobb megélhetéséhez és erősíti a pozitív vendég-személyzet kapcsolatokat.