Ilyen következményei lesznek hosszú távon, ha nem alszol eleget

Ilyen következményei lesznek hosszú távon, ha nem alszol eleget

Címlap / Fókuszban / Ilyen következményei lesznek hosszú távon, ha nem alszol eleget

Felnőttek számára az ideális alvási idő napi 7-9 óra, ami idősebb korban, nagyjából 65 év fölött lerövidülhet, de ekkor sem jó, ha valaki 7-8 óránál kevesebbet alszik éjszakánként.

A rossz minőségű vagy nem elég alvás azonnal is érezteti a hatását: kutatások kimutatták, hogy elég csak másfél órával kevesebbet aludnunk ahhoz, hogy csökkenjen a koncentrációs képességünk, romoljon a memóriánk, sőt a statisztikák szerint a rossz éjszaka után – nem túl meglepő módon – sokkal nagyobb a valószínűsége annak is, hogy közlekedési balesetet okozzunk.

Hosszú távú következmények

A tartós alvásmegvonásnak súlyos, hosszú távú egészségügyi következményei lehetnek. Összefüggést találtak például az 5-6 órányi, vagy annál is kevesebb alvási idő és a magas vérnyomás kialakulásának kockázata között. Mivel az alvás segít szervezetünknek a stresszt okozó hormonok szabályozásában, a pihenés hiánya felerősítheti a stressz szervezetre gyakorolt hatásait. A tartós alváshiány emelkedett vérnyomással, magasabb pulzusszámmal, és krónikus gyulladással járhat együtt, ami a szívre is komoly plusz terhelést gyakorol, így a szívinfarktus és a stroke kockázatát is növeli.

Talán meglepően hangzik, de éppen az alváshiányból következő kimerültség elhízáshoz is vezethet.

Ennek egyik oka, hogy az alváshiány az úgynevezett stresszhormon, a kortizol szintjének emelkedésével jár, ami stresszevést, sóvárgást okozhat. A kevesebb alvás emellett az éhségérzetért felelős hormon, a ghrelin szintjét is megemeli, vagyis a fáradságtól szó szerint megéhezhetünk. 

Az alváshiánnyal összefüggő tartós fáradtság ugyanakkor negatívan befolyásolja a szervezet anyagcseréjét is, amelynek ideális működéséhez elengedhetetlenek azok a folyamatok, amelyek pihenés, alvás közben zajlanak. Kutatások kimutatták, hogy a fáradt és ingerlékenyebb emberek gyakrabban választanak szénhidrátban gazdagabb ételeket – mindez pedig az alváshiány hormonális és anyagcsere hatásaival együtt a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát is megnöveli.

Az alváshiány egyik kevésbé ismert következménye a termékenységet érintő hatása. Ugyanaz az agyi terület, amely a cirkadián ritmust, vagyis a napszaki ritmus szerint ismétlődő biológiai folyamatokat szabályozza, a reproduktív hormonok felszabadulását is befolyásolja. A rendszeresen 7 óránál kevesebb alvás a tesztoszteron és a peteérést kiváltó hormonok alacsonyabb szintjéhez vezethet, ami így megnehezíti a fogantatást.

demaerre/istockphoto.com

A mentális egészség is rámehet

Amellett, hogy az alváshiány egyértelműen negatív hatással van a szervezetünkre, a kimerültség hosszabb távon a mentális állapotot is károsan befolyásolja. A tartós alváshiány és a depresszió közötti összefüggés régóta ismert a szakemberek előtt. A szorongás és a pánikrohamok szintén gyakori reakciók lehetnek a krónikus alváshiánnyal küzdőknél; kimutatták, hogy akik hosszú távon nem alszanak eleget, még az enyhe napi stresszhatásokkal is nehezebben birkóznak meg. Bár nehéz megállapítani, hogy az alváshiány váltja-e ki a szorongást és a depressziót, vagy az utóbbiak következménye a rossz alvás, az biztos, hogy a kimerültség nem segít ezeken az állapotokon.

A huzamos alváshiány a romló memóriával és a nem megfelelő agyi működéssel is összefüggésbe hozható.

Sok kutató szerint ahhoz, hogy az agy feldolgozza és rendszerezze az információkat, szükség van a pihenésre. Tudjuk, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű alvás kell ahhoz is, hogy képesek legyünk koncentrálni és új információkat elsajátítani, de az alvásunk hatással van a problémamegoldó készségeinkre, az érzelmeink szabályozására és a döntéshozatalra egyaránt. Az alváshiányos embereknek nehézségeik adódhatnak az egyensúly, a reflexek és a motoros készségek terén is; ennek következtében sokkal nagyobb valószínűséggel sérülnek meg vagy követnek el valamilyen hibát a munkájuk során.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást