Stílus

Az alacsony önbizalom 5 oka – Van, aki nem is tudja, miért értékeli alul magát

Ha valaki félénk, még nem biztos, hogy önbizalomhiánya van. Ha gátlásos, akkor valószínűleg önértékelési zavarban szenved. Ahhoz, hogy felszámoljuk az önképünkkel kapcsolatos negatív gondolatokat, először is fel kell ismerni az érzést, szembenézni vele és megérteni a kiváltó okokat. A magabiztosság ugyanis fejleszthető tulajdonság.

Nem a te hibád

A legfontosabb dolog, hogy a csekély önbizalom nem a te hibád. A kialakulásához hozzájáruló okok és okozatok kölcsönhatásban vannak egymással. Szerepet játszhatnak a gének, a kulturális háttér, a gyermekkori tapasztalatok és az életkörülmények. Ezt a hátteret azonban nem szabad fátumként kezelni, mert noha nem tudjuk megváltoztatni a múltunkban átélt tapasztalatokat, rengeteget tehetünk azért, hogy megváltoztassuk a gondolatainkat és hozzáállásunkat az önértékelést befolyásoló élményekkel kapcsolatban.

1. Gének és örökletes tényezők

Az önbizalom öntőformáinak egy része már a születésünk pillanatában beépül a jellemünkbe. 

Tanulmányok kimutatták, hogy a genetikai sémánk befolyásolja egyes – pozitív önképet növelő – vegyületek és hormonok mennyiségét, amiket az agyunk termel.

A szerotonint, a boldogsággal és (ön)megelégedéssel összefüggő neurotranszmittert, és az oxitocint, amit szeretethormonnak is hívnak. A magabiztossághoz kapcsolódó személyiségjegyek 25-50%-a örökölhető.

2. Élettapasztalatok

Számos egyéni sorsélmény vezethet ahhoz, hogy valaki bizonytalan legyen önmagában, vagy akár teljesen értéktelennek tekintse magát. A traumák, főleg a fizikai és érzelmi, illetve szexuális visszaélések jelentősen befolyásolják az önértékelés mértékét. A szülői viselkedés és a nevelési metódus komoly hatást gyakorol az egóra.

Ha egy szülő folyamatosan kritizálja a gyerekét, elnyomja és frusztrálja, hogy soha nem fog semmit elérni, akkor az a gyerek ezt az üzenetet viszi tovább és építi be az önértékelésébe.

A gyermekkori megfélemlítés vörösen villogó skarlátbetűként ássa alá az önbecsülést és fejti ki romboló hatását a felnőtt pszichében is. A felnőttkori zaklatás és megalázás is ugyanilyen hatással van.

3. Önámítás és rossz helyzetfelismerés

Az önbizalom hiánya akkor is könnyen kialakul, ha nem ismerjük fel a saját határainkat és képességeinket. Ha sorozatosan túlbecsüljük a lehetőségeinket és kvalitásainkat, szépen megágyazunk az ezzel járó kudarcoknak – ami egyenes út a stabil önbizalom elvesztéséhez. A perfekcionizmus nem feltétlenül pozitív tulajdonság. Ha átcsap egy rosszul értelmezett és kivitelezett maximalizmusba, akkor az irreális elvárások alatt a legkisebb sikertelenség esetén is összeroppanhat a psziché, ami megsemmisíti az önbizalmat.

Olvastad már?  8 érzés, amit csak a nagyon önbizalomhiányosok érezhetnek

4. A körülöttünk lévő világ

Pszichológusok és kommunikációkutatók állítják azt a szomorú tényt, hogy számos médiaüzenet úgy hat az emberek nagy részére, hogy mentálisan vagy fizikailag defektesnek érzik magukat tőle. Most, hogy a közösségi média elkerülhetetlenül jelen van mindenki életében, ezek az üzenetek még közelebb kerülnek. Könnyű elhinni azokat az egóromboló porhintéseket, hogy másoknak tökéletes a házassága, álomkarrierje, zseniális gyermekei és szupermodell alkata van. Azonban ne feledd el, hogy az emberek online megnyilvánulásai erősen válogatva és szerkesztve vannak.

Mindenkinek van rossz napja, negatív gondolatai vagy kellemetlen eseményei, csak azokat nem hozzák nyilvánosságra.

5. Szorongás és depresszió

Gyakori, hogy a letargia és a depresszió súlyosabb formái önbizalomhiányból fakadnak, és ezzel együtt elő is idézhetik azt. Bátor lépés az öndiagnózis után szakemberhez fordulni, hiszen az együttműködés és a hatékony kezelési módszer kiválasztása feloldhatja az önértékelés blokkját, ez pedig az első lépés az önmagunkba vetett hit és bizalom kialakításához.

Kép forrása: simonapilolla/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást