Életmód / Táplálkozás

5 figyelmeztető jelzés, amivel a tested üzeni, hogy túl sok szénhidrátot eszel

Jönnek a plusz kilók

Az elsőszámú jele a túl sok szénhidrátnak az, hogy a mérleg egyre magasabb számot mutat, annak ellenére, hogy nem változott semmi az életedben.

Ha ugyanannyit mozogsz, biciklizel, és mégis hízol, az azt jelenti, hogy az étkezésedben keresendő a probléma.

Többnyire a tészták, kenyerek jelentik a nagy problémát, de ha ehhez hozzáadott cukor is társul (márpedig joghurtok, csokik, édességek és péksütik esetében ez elég valószínű), úgy könnyebben elkezdesz hízni is.

Különösen akkor, ha nem a nap első felében eszed ezeket, hanem délután vagy este, amikor lassul az emésztésed, és ledolgozni sem tudod a plusz kalóriákat.

 

Nagyfokú kimerültség

Sokszor halljuk a „kajakóma” kifejezést, és ebéd vagy vacsora után nagyon át is tudjuk érezni.

De ne gondold, hogy normális reakció a testedtől az, hogy egy étkezést követően rád tör a fáradtság, és alig bírsz koncentrálni a munkádra!

Egészen más hatást éreznél ugyanis akkor, ha nem szénhidrátot ennél, hanem fehérjében és rostokban gazdag ételeket.

Hiszen amikor a tested a szénhidrátot megemészti, glükóz kerül a véráramodba, elég nagy mértékben, ami egy kis ideig hatalmas energiahullámot biztosít neked, majd rögtön utána zuhanni kezd, ezért rendkívül álmossá tesz.

Olvastad már?  5 étel, ami kordában tartja a vércukrodat

Ha étkezések után mindig aludni támadna kedved, túlzásba estél a szénhidráttal!

 

Folyton kívánod a cukrot

Ha kevesebb szénhidrátot eszel, nem kívánod annyira a cukros finomságokat sem.

Ha viszont épp fordítottan áll a helyzet, és gyakran eszed őket, úgy legszívesebben állandóan cukrot és csokit ennél, vagy édes üdítőket innál.

Azért, mert ilyenkor a tested a cukor hatására dopamint termel, ami afféle boldogsághormon is egyben, így könnyedén kialakulhat részedről egy ártalmatlannak tűnő – ám annál komolyabb hatású – függőség.

Érdemes kipróbálni, hogy fokozatosan szoktatod át magad a szénhidrátról és cukorról az egészséges ételekre, mert alig pár hét után már egyáltalán nem fogod kívánni azt, ami most még napi szinten az étrended része!

 

Túl sok pattanás

Tinédzserként a pattanásokat leginkább hormonális változások váltották ki, de ha felnőttként is küzdesz velük, sok esetben már inkább az étkezésedben keresendő a probléma.

A szénhidrát túlzásbavitelére utalhat az, hogy a bőrödön megjelennek a pattanások, kiütések, aknék, és az addig jól bevált krémek sem segítenek eltüntetni.

A kettő ugyanis nagyon összefügg egymással: a telített zsírsavak, tejtermékek és cukor az elsőszámú probléma lehet a bőrelváltozások hátterében, és csak a diétád átalakításával válik kezelhetővé!

Olvastad már?  5 szénhidrátszegény köret, ami segít leadni az utolsó felesleges kilókat is

 

Folyamatos puffadás

Ahhoz, hogy az emésztésed gond nélkül működjön, szüksége van a testednek a rostokra.

De ha e helyett inkább a szénhidrátok kapják a főszerepet az étkezésedben, úgy azzal hátráltatod a szervezetedet abban, hogy feldolgozza a bevitt ételeket.

Ennek okán alakul ki a puffadás, a szénhidrátok ugyanis vizet tartanak vissza, ami kiváltja ezt, ráadásul plusz kilókhoz vezet, amit nem feltétlenül zsírként tárol a tested.

Szakértők szerint a fehér liszt az egyik legnagyobb probléma ezen a téren, így ha szénhidrátot eszel, sajnos a puffadás és a gázok okozta görcsök is gyakoriak lesznek.

 

Gyakori rosszullétek

Tudtad, hogy ha túl sok cukrot eszel, a testedben gyulladás alakul ki?

A magas vércukorszint nem csak 2-es típusú diabétesz kialakulásához vezethet, de a koleszterin-szintedet is megemeli, ami sajnos növeli a szívbetegségek kockázatát.

Minél magasabb egy ételnek a glikémiás indexe, annál magasabbá válik az LDL-koleszterined (azaz rossz koleszterin), ami komoly egészségügyi betegségek kiváltója lehet.

Pláne igaz ez idősebb korban, amikor már nehezebb visszafordítani ezt az állapotot. Ha érzed, hogy egyre fáradékonyabb vagy, gyakran rosszul leszel egyes ételek után, szédülsz és hányingered van, fontos kérned egy kivizsgálást!