Életmód / Egészség

Szerinted mindegy, hogyan alszol? Az alvópózod egészségügyi hatásai

Az alvás pozíciója nem csak az álmokra lehet jelentős hatással, hanem az általános egészségi állapotra is. A rosszul megválasztott alvó testhelyzet potenciálisan hát- és nyakfájdalmat, fáradtságot, alvási apnoét, izomgörcsöt, fejfájást, gyomorégést, hasi problémákat és még korai ráncosodást is okozhat. Gondoltad volna, hogy ennyire nem mindegy, milyen pozitúrában dobod le magadat az ágyadba? Soha nem késő változtatni az alvási szokásokon és elsősorban a pózon, mert ez az egyik elsődleges kritériuma a mély és pihentető, minőségi alvásnak.

Háton aludni optimálisnak tűnik

Bár nem ez a legnépszerűbb póz – az emberek csupán mintegy nyolc százaléka alszik így –, még mindig ez a legegészségesebb. Ilyenkor a fej, a nyak és a gerinc semleges helyzetben marad.

Ez azt jelenti, hogy nincs többletnyomás ezeken a területeken, és nem alakul ki a húzódás jellegű fájdalom. A háton alvás ideális a savas reflux elkerülésére is.

Csak győződj meg róla, hogy olyan párnát használsz, ami ideális méretű, tehát nem túl kemény és magas, de nem is puha és alacsony. Az anatómiai kialakítású kontúrpárnák tartják a gerincrész melletti izmokat, emellett emelik és támogatják a fejet, ezért a gyomor a nyelőcső alá kerül, és megakadályozza a savak kialakulását, illetve torokba kerülését.

Olvastad már?  4 ártatlannak tűnő dolog, ami alvászavart okozhat

A pozitúra hátránya, hogy ennél gyakori a horkolás és az alvási apnoé, vagyis a légzéskimaradás.

 

Az oldalon alvás előnyei és hátrányai

Ebben a pozícióban a törzs és a lábak viszonylag egyenesek, a belső szervek és a gerinc is mentesül a nyomástól.

Ha preferálod az oldalt alvást, mindenképpen váltogasd a bal és a jobb oldalt, a szervek egyoldalú terhelésének elkerülése végett.

Sokan nem tudnak mit kezdeni a karjukkal, mert ha a fejük alá teszik, éjjel zsibbadásra ébrednek. A lazán kinyújtott karral ezt el lehet kerülni.

A bal oldali fekvésnél a szív nyugodtabb helyzetben van, nem „csüng” a mellkasban, mint amikor a jobb oldalon fekszel. Így jobban áramlik a vénákban a vér, és a gyomor sem nyomja a szívet.

 

A magzatpózt sokan kedvelik

Az összekucorodó alvópózt átlagosan az emberek 40%-a választja.

A laza variánsa az, amikor oldalt fekszel, a felül fekvő lábadat behajlítod, és talán kispárnát is teszel alá.

Az összegörnyedt magzatpóz viszont akadályozhatja a légzést, és gátolhatja a szabad vérkeringést.

A csípő- és derékfájdalmakat úgy lehet megelőzni, hogy a két térded közé egy kisebb párnát helyezel, így teljesen tehermentesíted a gerinced alsó részét.

Olvastad már?  Ezt nassold lefekvés előtt, ha jobban akarsz aludni

Ennél a pozitúránál a horkolásnak kicsi az esélye, ám az összekuporodás miatt elzsibbadhatnak a végtagok.

Ébredés után érdemes egy erős nyújtással kezdeni a napot.

 

A hason alvásnak sok hátránya van

Ez a legritkábban felvett póz, az emberek mindössze hét százaléka él vele. Egyetlen előnye talán az, hogy kizárja a horkolást – ám minden más szempontból kedvezőtlen.

Tarkó- és hátfájdalmakhoz vezet, mivel nagyon nehéz olyan kiegyensúlyozó párnát tenni a fej és a homlok alá, hogy a nyaki csigolya mentesüljön a hátrafeszítés alól.

A hason alvók az összes belső szervüket folyamatos nyomás alatt tartják, így ez a póz a tüdő szabad mozgását is akadályozza, illetve a gyomrot is irritálja.

Ha bármilyen egészségügyi szempontból hason kell aludnod, szerezz be előtte egy ergonómiai homlokpárnát, lehetőleg memóriahabbal, hogy megtartsa a fejedet.