Család / Életmód

Nehezen alszik el a gyerek? Ez az 5 módszer segíthet esténként

Nehezen alszik el a gyerek? Ez az 5 módszer segíthet esténként

Nem aludta ki magát, nyűgös, nehéz vele és nincs a legjobb formájában – mindenki tudja, hogy egy fáradt gyerekkel nagyon nehéz bármit is kezdeni. De mit tegyél akkor, ha eljött az este, és már megint harc megy a lefekvésért? Ezek a tanácsok segíthetnek, hogy könnyebb legyen időben ágyba dugni a gyereket, és kipihentebben ébredjen a kicsi.

Kapcsolj ki!

A The Guardian cikke szerint az elmúlt években megsokszorozódott azoknak a 16 éven aluli fiataloknak száma, akiket valamilyen alvászavarral diagnosztizálnak.

Az egyik módja annak, hogy a te gyermekednél ez ne fordulhasson elő, az az, ha nemet mondasz az elektronikai kütyükre közvetlenül az alvásidő előtt.

Persze, könnyű lehet engedni és hagyni, hogy a gyerek még leüljön este a tévé elé, vagy nyomkodja kicsit a tabletet, telefont, de a kék fénynek az alvásszakértők szerint rossz hatása van az alvás minőségére.

Már az is elegendő, ha közvetlenül lefekvés előtt 30 perccel kikapcsoljátok ezeket a készülékeket, és helyette valami csendes, a gyerek életkorának megfelelő tevékenységet végeztek, mesét olvastok, beszélgettek, vagy valamilyen nyugtató zenét hallgattok.

Ragaszkodj az alvásidőhöz!

Több kutatás is igazolta már, hogy az állandósult alvásidő a felnőtteknek is segít – a gyerekek elalvását különösen megnehezíti, ha nem ugyanabban az időpontban fekszenek le.

Persze, lehetnek kivételes alkalmak, de igyekezz ragaszkodni hozzá, hogy a gyerkőc minden este ugyanabban az időpontban hajtsa álomra a fejét.

Ahogyan egy idő után az ébresztőd nélkül is fel tudsz kelni, ha minden nap ugyanarra az időpontra van állítva, úgy a belső, biológiai óra rá tud állni az elalvás idejére is.

Sarah Ockwell-Smith alvásszakértő szerint a lefekvés idejét érdemes úgy időzíteni, hogy a csecsemők 9-16 órát, az óvodások 8-14 órát, az 5-11 évesek 7-13 órát, a tinédzserek 6-12 órát aludjanak egy 24 órás periódusban.

Pozitív emlékek

A kellemes, megnyugtató környezet éppen úgy segíti az elalvást, mint a pozitív érzések felidézése.

Egy kellemes fürdő és egy speciális, éjszakai fény, ami kifejezetten a gyerekek elalvását és pihenését segíti elő, éppen olyan hasznos lehet, mint az, ha arra biztatod a gyerekedet elalvás előtt, hogy használja a fantáziáját, és idézzen fel pozitív érzéseket.

Beszélgessetek valami kellemes dologról, amikor a gyerek már ágyban van és elhelyezkedett, közvetlenül az előtt, hogy kimész a szobából.

Kérdezd a legutóbbi nyaralásotokról, hogy mi mindent játszottak a nagyival vagy hogy mi a kedvenc helye a világon.

Ezek a pozitív képek segítenek, hogy békés, nyugodt álomba merüljön a lurkó.

Figyelj rá, mit eszik!

Nem nehéz belátni, hogy az energiaszint hirtelen megugrását okozó cukros falatokat lefekvés előtt már érdemes kerülni, de nem ez az egyetlen étel, amit ajánlott tiltólistára tenni az alvásidő előtt.

A szakértők szerint a legjobb, ha lefekvés előtt úgy 45 perccel a gyerek még eszik egy kis korpás kekszet, esetleg egy almát vagy valamilyen teljes kiőrlésű ropogtatnivalót, így nem megy éhesen ágyba.

A nehéz, zsíros ételeket azonban kerülni kell, mert ezek a gyomrot megfeküdve rémálmokat okozhatnak – márpedig az a gyerek, akit megijesztenek az álmok, nem szívesen fog újra lefeküdni aludni.

Legyen kényelmes a matrac!

Ha a gyerkőcnek nehezen megy az elalvás, vagy éjszaka nyugtalanul alszik, talán az ágya tehető felelőssé.

Phil Lawlor, egy matracgyártó cég alvásszakértője szerint míg a felnőttek többsége jobban szereti a puha vagy közepesen puha matracokat, a legtöbb gyerek hajlamosabb a keményebb felületeken jól aludni, mivel a növekvő testnek extra támaszra lehet szüksége.

Lawlor szerint érdemes könnyű anyagú takarókat választani, mivel a gyerekek kisebb teste és a takaró közé több levegő fér el, ezért ők egy vékonyabb takarót is melegebbnek érezhetnek, mint a szüleik.

Fontos továbbá, hogy ha a gyermeked valamilyen érzékenységben szenved, akkor a takaró és a párna huzata is hipoallergén legyen.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást