Életmód / Táplálkozás

Ezek lesznek 2019-ben a legfelkapottabb étrendek

Évről évre változnak a trendek, és ez bizony az étkezési szokásokra is igaz. Nem csoda, hogy a bőség zavarában sokan már azt sem tudják, melyik irányzathoz folyamodjanak segítségért. Ami biztos, az idei év sem telhet el felkapott étrendek nélkül: mutatjuk a legmeglepőbbeket!

Minden eddiginél népszerűbbek a probiotikumok

Néhány éve még azt sem tudtuk, mik azok a probiotikumok, manapság viszont a csapból is az folyik, mennyire fontos bélrendszerünk egészségének megőrzése.

Ezzel nem is állhatunk le vitatkozni, az alapvető egészségünk függ attól, mennyire figyelünk az étkezésünkre.

Erre a piaci résre csaptak le azok a gyártók, akik jótékony baktériumok sorával gazdagították az ételeiket, alternatívát kínálva azoknak, akik nem fogyasztanak pl. joghurtkultúrával dúsított termékeket.

Jótékony baktériumok kerültek többek között granolákba, gyümölcslevekbe, multivitaminokba, gyümölcsszeletekbe, de még a chipsekbe is.

Az biztos, hogy ártani nem ártanak ezek a baktériumkultúrák, de sokak szerint ezek a termékek sem vetekedhetnek az olyan olcsó és egyszerű élelmiszerekkel, mint amilyenek a házilag fermentált, savanyított zöldségek.

 

Mediterrán diéta

A mediterrán diétát számos országban, sok-sok különféle kutatás során a legegészségesebb étrendnek választották, és úgy tűnik, egyelőre ezt a trendek sem tudják felülírni. Idén is a népszerűségi ráta élén jár, amit nem csak az egészségre gyakorolt pozitív hatásainak köszönhet, hanem annak is, hogy igazán könnyű betartani, életmóddá tenni. Hiszen mi is tartozik ehhez az irányvonalhoz?

Az alapját a rengeteg friss alapanyag adja, elsősorban a zöldségek, a fehérjében gazdag hüvelyesek, amik létfontosságúak az egészséges életmódot tekintve. Ezekhez az alapanyagokhoz csatlakoznak a teljes értékű gabonafélék, valamint a friss gyümölcsök – gyakorlatilag ezekből épül fel a mediterrán diéta legjava.

Olvastad már?  Az 5 legjobb tea fogyáshoz: ha diétázol, ezeket érdemes innod!

A fennmaradó, talán 10-20%-ot sovány húsokból, elsősorban halakból fedezik, végül sajtokkal, natúr kefirekkel, joghurtokkal, tojással egészítik ki. Ez az étrend nem csak a fogyást segíti elő, hanem a szív-és érrendszeri betegségeket is háttérbe szorítja azáltal, hogy csak nagyon kevés állati eredetű terméket tartalmaz, tehát nem emeli meg túlnyomóan a koleszterinszintet.

 

Hódítanak a magvajak

A korábban említett mediterrán étrend egyik közkedvelt alapanyaga az olívabogyó, ami a benne található omega-3 zsírsavaknak köszönhetően harcol a rossz koleszterin ellen. Ehhez a hasznos finomsághoz csatlakoznak sorban a különféle magvak: a diófélék, a lenmag, a chia mag, vagy akár a mogyoró. Ezeket a legtöbbször friss salátára szórva láthatod az egészségtudatos influenszerek oldalán, és nem véletlenül: az olajos magvak – sok egyéb mellett – segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását.

A változatosság jegyében sokan szeretik ezeket a magokat krémek formájában fogyasztani, és úgy tűnik, ez a trend idén fog kiteljesedni. Ez egyrészt szerencsés, hiszen az adalékmentes magvajak kifejezetten egészségesek, ám könnyű velük átesni a ló túloldalára, és a túlfogyasztásuk egyáltalán nem mondható hasznosnak.

 

Mindenki a növényi étrendről beszél

Végül, de nem utolsó sorban, nem mehetünk el szó nélkül a növényi étrend mellett sem, ami egyre inkább közérdekű téma hazánkban is. Bár itthon még mindig nagy az érdeklődés a szénhidrátcsökkentett ételek iránt, egyre többen nyitnak a szénhidrátokban bővelkedő, zsírokban viszont annál inkább szűkölködő növényi étrend felé.

Újabb és újabb vegán jelölésű termékek kerülnek a boltok polcaira, nem beszélve a magyarra is lefordított, növényi étrendet méltató kutatásokról és könyvekről. Ami biztos: ahogy a „klasszikus mindenevő” étrendet lehet rosszul csinálni, úgy a növényi étrendet is alaposan el lehet szúrni.

Szerencsére sok életmód-tanácsadó hívja fel erre a figyelmet, hiszen attól, hogy valami nem tartalmaz állati eredetű „alapanyagokat”, még nem lesz feltétlenül egészséges (jó példa erre a legtöbb chips, vagy éppen a bő olajban kisütött hagymakarika). A teljes értékű növényi étrend azonban megállíthatatlanul tör előre, újabb és újabb követőket állítva maga mellé.

Olvastad már?  Ne hagyd figyelmen kívül: 3 erőteljes jel, hogy nem megfelelő számodra a diétád