Életmód / Egészség

Az 5+1 legnagyobb mítosz az alvásról

Mindannyian szeretnénk jókat aludni, és a legtöbben már azzal is tisztában vagyunk, mennyire fontos az, hogy kipihenjük magunkat egy hosszú nap végén. Az alvásnak milliónyi pozitív hozadéka van – nélküle az agyad nem tud megfelelően újratöltődni, a bőröd fakó és problémás lesz, az idegrendszered pattanásig feszül, ráadásul a tested úgy fog ragaszkodni a felesleghez, hogy szinte lehetetlen lesz ledobnod néhány kilót. De helyesen alszol valójában? Tisztában vagy vele, hogy hogyan maxolhatod ki az alvási idődet? Ha ezt a 6 mítoszt elhiszed, akkor biztosan nem.

A nappali fáradtság azt jelenti, hogy nem alszol eleget

Ez egyáltalán nem biztos, sőt – nehéz elhinni, de a túl sok alvás is okozhat fáradtságot, ahogyan még egy sor egészségügyi probléma is.

Ha tudod, hogy minden nap 7-9 órát alvással töltesz, és nem is ébredsz fel többször az éjszaka folyamán, akkor elkezdhetsz gyanakodni, hogy valami más lehet a baj.

Lehet, hogy nem viszel be elég tápanyagot, keveset, vagy éppen túl sokat eszel – érdemes átgondolni az életstílusodat is, nemcsak az alvásodat.

Olvastad már?  A legjobb alváskövető appok – Derítsd ki, mitől vagy fáradt!

 

Minél idősebb vagy, annál kevesebb alvásra van szükséged

Nagyon régóta tartja magát az a mítosz, hogy az idősebb emberek kevesebbet alszanak, ez viszont nem igaz – egyszerűen rosszabbul alszanak éjszaka, ezért napközben több pihenésre van szükségük, de az összes alvással töltött órájuk nekik is meg kell, hogy legyen.

Ez ugyanúgy 7-9 óra, mint egy fiatal felnőttnek.

 

Az agyad pihen, miközben alszol

Bár az agyad újratölt alvás közben, korántsem pihen.

Ugyanúgy rengeteg funkcióért felel, mint például a levegővétel vagy a nyelés.

Az agynak mégis szüksége van arra, hogy megfelelő mennyiségű időt tölts pihenéssel, különben képtelen „regenerálódni”, és feledékeny, ingerlékeny, valamint nyugtalan leszel.

 

Ha éjszaka felébredsz, birkákat kell számolnod, amíg vissza nem alszol

Bár egy darabig feküdni és várni, hogy újra jöjjön az álommanó, hatásos lehet, de ha 15-20 percig nem jön össze a dolog, szakértők szerint nem fog menni magától.

Menj ki egy másik szobába, és olvass, vagy hallgass zenét – bármilyen relaxáló tevékenység jó, ami közben újra elálmosodhatsz.

Olvastad már?  Télen még az alvás sem olyan pihentető – ez a tudományos magyarázata

 

A délutáni szundi semmit nem ér, ha nem aludtad ki magad

Ez egyáltalán nem igaz – egy félórás szundi sokat segíthet, feltéve, ha nem túl késő délután történik.

Ha ugyanis a nap késői szakaszában alszol, és hosszabb ideig, akkor az az éjszakai alvásodba is bezavarhat.

Viszont ha ügyesen alszol napközben, az segíthet az agyadnak egy kicsit visszanyerni azt a pihenést, amit az éjszaka elmulasztott.

 

Ha hétköznap nem alszod ki magad, hétvégén bepótolhatod

Bizonyos szinten segítesz a szervezetednek azzal, ha legalább hétvégén kialszod magad, de ez nem fog javítani a hétköznapi helyzeten.

Nem az egy hét alatt összesen átaludt órák száma számít, hanem a napi mennyiség, így ezen nem segítesz sokat, ha behozod hétvégén a lemaradást.