Életmód / Egészség

8 házi praktika, ami segít halványítani a visszereken

Az emberek jelentős része küzd a visszerekkel, akár már 20-30 éves korban is. Maga a probléma akkor alakul ki, amikor a széndioxiddal dúsított vér elszállításáért felelős erek nem működnek megfelelően, felduzzadnak, kitágulnak, és a feladataikat sem látják el hatékonyan. Ha te is hasonló gondokkal küzdesz, az alábbi házi praktikákat feltétlenül ki kell próbálnod magadon!

Milyen visszered van?

Először is tisztázzuk, a visszér betegségnek több fajtája is létezik. A pókhálós változat az, amikor több apró, rózsaszínes, akár elszórtan elhelyezkedő visszér jelenik meg a lábaidon, combjaidon.

Ennél némileg erőteljesebbek a seprűvénák, amelyek már inkább pirosas színűek, és egy vastagabb vénából erednek ki. Egyébként ennél nem ritka, hogy akár az arcodon (leginkább az orron) is kialakuljon.

Ezzel szemben a retikuláris vénatágulatok akár 4 mm-es vastagságúak is lehetnek, általában kék színűek, és nagyobb gondot jelentenek a két korábbi változatnál.

De tény, hogy a legnagyobb problémát a főtörzsi visszér okozza. Ez már feltűnően kiemelkedik a bőrből, több mm vastagságú is lehet, kidagad a bőrből, és olyan panaszokat okoz, mint a végtagok fáradékonysága, duzzanatok, és feszítő érzés.

A visszérre minél előbb figyelmet kell fordítani, hiszen a tünetek súlyosbodhatnak. Az otthoni praktikákat akár már a legkevésbé feltűnő visszérprobléma esetén is alkalmazhatod!

 

Kell a sport

Általában a hibás életmódunk vezet a visszerek kialakulásához, azaz például a dohányzás, a nem megfelelő étkezés és a mozgás hiánya. Ezért első körben itt kell kezdeni a változást!

Az állandó mozgás segíti a megfelelő véráramlást a lábakban, csökkenti a tüneteket, az újabb sérült, duzzadt erek kialakulását, és még a vérnyomásodra is pozitív hatással bír – ez pedig szintén nagy szerepet játszik a visszérbetegség kialakulásában.

Jó ötlet, ha megpróbálsz aktívabban élni: például napi 30-40 perc sétának rengeteg szuper hatása van a testedre, de érdemes elkezdeni biciklizni (akár szobabiciklin) vagy adhatsz esélyt a jógának is.

Ezek egyike sem extrém módon megerőltető, de mégis átmozgatják a lábaidat!

 

Kompressziós zokni

Nem véletlenül hordanak a sportolók előszeretettel kompressziós zoknikat edzés közben.

Ha ez ugyanis megfelelő mértékű szorító hatással bír, az segít a végtag vénáinak abban, hogy ne tudjanak kitágulni, így javul a visszaáramlás is.

Olvastad már?  Könnyen kipirosodik a bőröd? A 4 leggyakoribb ok

Egy 2018-as kutatás bizonyította, hogy azok, akik egy héten át 18-21 mmHg mértékű nyomást fejtettek ki egy ilyen zoknival a lábukra, a 7 nap leteltével kevesebb fájdalmat éreztek a lábukban és az ereikben.

És nem csak azoknak jó választás egy kompressziós zokni, akik már komolyabb visszér betegséggel küzdenek, hiszen a megelőzésben is remek szerepet játszik!

 

Vadgesztenye kivonat

Kutatások szerint bizonyos növényi kivonatok is segítenek a visszerek visszaszorításában.

A probléma kialakulásában ugyanis a krónikus vénás elégtelenség komoly szerepet játszik: ez az alsó végtagok vénáinak betegsége, miután a bennük lévő billentyűk sérülnek, és nem képesek megfelelően zárni.

Ezzel tudja felvenni a küzdelmet a vadgesztenye kivonat, amit bioboltokban, gyógyszertárakban te is beszerezhetsz.

Ez kicsit úgy működik, mint egy krém: napi néhány alkalommal kell bekenni az érintett bőrfelületet, masszírozás nélkül, és csakis külsőleg lehet használni!

 

A paradicsom hatásai

Ennél könnyebben beszerezhető, de ugyancsak szuper megoldást biztosít a paradicsom! Ennek magja ugyanis szalicil savat tartalmaz, aminek hatásai kicsit az aszpirinhoz hasonlítanak: antikoaguláns, azaz alvadásgátló, és segíti a véráramlást.

Ráadásul nagy arányban található benne likopin, ami a sejtmembránokban koncentrálódik, és megakadályozza a sejtekben lévő lipidek (ez egy létfontosságú szerves vegyület) sérülését.

Fogj két kisebb paradicsomot, és szeld fel őket apró szeletekre, majd egy turmixban mixeld össze őket pár másodperc alatt.

Ezt a masszát kend a bőrödre; a legjobb eredmény érdekében napi háromszor, két hónapon át, és látni fogod a különbséget!

 

Megfelelő összetevők

Az sem mindegy, hogy mit eszel! Nincs baj azzal, ha időnként megkívánod az édességet vagy a gyorskaját, de a túl sós, nátriumban gazdag étkezés hatására a tested egyre inkább visszatartja a vizet.

Ezzel mindenképpen fel kell venned a küzdelmet, ha búcsút szeretnél inteni a komoly visszér betegségnek (többek között, ugyanis ez már testi problémákat is eredményez), így első körben káliumban dús összetevőket kellene a szervezetedbe juttatnod.

Ebbe a kategóriába tartozik például a burgonya, a zöld leveles zöldségek, a mandula és a pisztácia, a lencse és a fehér bab, valamint a lazac és a tonhal is.

A flavonoidok a már kialakult visszerek méretén képesek csökkenteni, javítják a vérkeringést, és csökkentik a bennük kialakult nyomást. Ez az összetevő megtalálható a hagymában, spenótban, brokkoliban, citrusfélékben, almában és áfonyában, valamit (nagy örömünkre) a kakaóban is!

Olvastad már?  Ezek lehetnek az okai, ha a bőröd fakó és élettelen

Túl feszes öltözékek

A ruháid típusa is szerepet játszik a visszeres betegségek kialakulásában, azok erősségében.

Ha ugyanis állandóan feszes farmernadrágokat hordasz, esetleg nem megfelelő alakformáló fehérneműt viselsz, a vérkeringésnek gátat szabsz.

Emiatt nem csak némi zsibbadást vagy fájdalmat érezhetsz a nap végére, de a visszerek megjelenése is elkezdődik, felerősödik.

Ezért nagyon fontos, hogy olyan ruhadarabokat viselj, amelyek kicsit lengébbek, és nem szorítanak sehol! Szakértők szerint egyébként a magas sarkú cipő is hozzátesz a probléma kialakulásához, ezért lehetőség szerint inkább többször viselj lapos talpú cipőt.

 

Napi lábtartás

Ha hétvégén szinte egész nap fel sem kelsz az ágyból, napközben pedig folyamatos ülőmunkát végzel, sajnos a vérkeringés a lábaidban nem lesz megfelelő. És ez előbb-utóbb a visszér betegségekhez vezet. Ezért két fontos dologra kellene odafigyelned!

Az egyik, hogy amikor este ledőlsz az ágyba, polcold fel a lábaidat, hogy nagyjából a szíveddel egy magasságban helyezkedjenek el.

Ez csökkenti az erekben lévő nyomást, és segít a vérnek visszajutni a szívedbe. A másik fontos dolog, hogy amikor a munkahelyeden 8 órában ülsz, figyelj oda a megfelelő lábtartásra. Lehetőség szerint próbálj meg minél többször felállni, esetleg valahogy megoldani, hogy ilyenkor is fel tudd kicsit emelni a végtagjaidat; a keresztbe tett lábakat pedig végképp felejtsd is el!

 

Masszírozd meg

A masszázs nagyon jót tesz az emberi testnek, és különböző problémák kialakulására is megoldást képes nyújtani. Ha visszerek alakultak ki a lábaidon, ezzel a módszerrel segítheted az ereknek a véráramlás javítását. Szerezz be egy masszázsolajat, vagy kifejezetten gyógyító hatású esszenciális olajat.

Utóbbiak közé tartoznak a citromolajak, a rózsaolaj, sőt, még maga az olívaolaj is. De ha épp nincs kéznél ezek közül semmi, akár egy gyógynövény alapú testápoló is megteszi!

Ezzel gyengéden, de minimális nyomás kifejtésével kezdd el végigmasszírozni a lábadat, lehetőleg a combjaidtól egészen a bokádig.

Arra viszont tényleg figyelj oda, hogy ne fejts ki erős, direkt nyomást a vénáidra, mert különben könnyen megsértheted az érzékeny szöveteket!