Egészség / Életmód / Lélek

„Karolj át, kérlek!” – Az ölelés meglepő mentális hatásai

„Karolj át, kérlek!” – Az ölelés meglepő mentális hatásai

Tudjuk, hogy nagyon jóleső és biztonságot ad, hogy lehet egy szerelem kezdete vagy a barátság kifejezése. Tudjuk, hogy szükségünk van rá, ha rossz a kedvünk, elesettek vagyunk vagy sírunk valamiért. Mindez igaz az ölelésre, de a tudomány csak most kezdi értelmezni, hogy fiziológiailag, lelkileg és mentálisan miként hat az emberre, ha szeretettel átkarolják.

Tombol a szeretet az ölelés alatt

Ha az ember egy emocionálisan kritikus szituációban találja magát és a szavak kudarcba fulladnak, legtöbbször az ölelés mond el mindent helyettünk. A gesztusnak óriási megnyugtató ereje van minden helyzetben, amelyben olyan intenzív negatív érzelmek törnek felszínre, mint a gyász, csalódás vagy félelem. Ám emellett számos mindennapi pozitív történésnél is jelen van, például a családunk iránt érzett szeretet, a barátság vagy a szerelem kifejezésénél.

Ha törődünk valakivel, megöleljük – ez pedig a kutatások szerint nagy mennyiségű oxitocint, vagyis a kötődésért, bizalomért és szeretetért felelős hormont vált ki szervezetünkben. Így tehát, ha valakit átölelünk, szó szerint elmélyítjük vele az érzelmi kapcsolatunkat biokémiai szinten.

„Karolj át, kérlek!” – Az ölelés meglepő mentális hatásai

Ez történik a testtel ölelés közben

De mi határozza meg azt, hogy hogyan ölelünk? A mozdulat egy olyan emocionálisan orientált magatartás, amelynek ingere az agyi idegsejtek érzelmi és elektromos hálózatában keletkezik. Az ölelés maga két neuronhálózaton alapul, motorvezérléssel indul és kombinálódik az érzelmi feldolgozással a limbikus rendszerben. Ez megmagyarázza, hogy az ölelés miért nem csupán csak a karok szimpla mozgása és két test egymáshoz nyomódása. Ez a szeretet és a támogatás markáns gesztusa, amely egyenesen az agyunk érzelmi központjában generálódik és hat.

Gyógymódként is alkalmazható

Pszichológusok szerint az ölelésnek terápiás hatása is van. A nem felszínes átkarolás, hanem a mély és hosszú ölelés megteremti a bizalmat és a biztonságérzetet, amely alapjában véve elősegíti az őszinte kommunikációt.

A sokáig tartó stabil ölelés emeli a szerotoninszintet, és ezzel együtt pozitív hangulatot, boldogságérzetet idéz elő.

A mozdulat erősíti az immunrendszert is, mert a szegycsontra gyakorolt gyengéd nyomás egy érzelmi töltetű csakrát aktivál a testben. Mindez stimulálja a csecsemőmirigyet, amely szabályozza és egyensúlyozza a szervezet fehérvérsejt-termelését, aminek betegségmegelőző hatása van.

Az ölelés gyerekkortól kezdve önértékelést megerősítő gesztusként illeszkedik bele az idegrendszerbe. A szülők ölelése szomatikus szinten rögzül, és felnőttkorban is összekapcsolja a saját egónkat az „önszerető” képességgel.

Ennyi ölelésre van szükség

Az ölelés nem csak fizikailag esik jól, hanem lelkileg is ugyanannyit lehet belőle profitálni. Akit átölelnek, annak a testében ellazulnak az izmok, amelyek kiengedik a feszültséget. A fájdalom eloszlik a szervezetben, az idegrendszer kiegyensúlyozódik. Az ölelésnél a két különböző bőrfelület között enyhe galvánossághoz hasonló elektromosság alakul ki, ami pozitív hatással van a paraszimpatikus idegrendszerre, valóban olyan érzést generálva, mintha energia és élet áramlana a két test között.

Virginia Satir elismert amerikai családterapeuta egyszer azt mondta: „Az egyszerű túléléshez napi négy ölelésre van szükségünk. Nyolc ölelésre van szükségünk a szinten tartáshoz. A fejlődéshez napi 12 ölelés kell.”

Ha tehát jobban szeretnéd érezni magadat, csökkenteni a stresszt, javítani a kommunikációdat, boldogabbá és egészségesebbé válni, úgy tűnik, hogy az ölelés fogadása és viszonzása nagyszerű kiindulópont lehet.

Kép forrása: DenKostiukBO/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást