Életmód / Táplálkozás

“Majd ettől lefogyok” – az 5+1 legtévesebb diétamítosz, amit el kell felejtened

Biztos neked is megvan a kép, ahogy anyukád, az egyik barátod vagy a mindig túlsúlyos nagybátyád nekiáll a ‘nagy fogyókúrának’ (természetesen mindig hétfőtől): szénhidrát eldob, négy liter zöld lötty előkap, izzadás a szaunában órákig, új fogyasztógép berendel a netről, és kész is a ‘most összeszedem magam’-időszak. Vannak, akiknél ezek a hirtelen nagy döntések beválnak, de általában véve azért meg kell vallanunk, hogy az ilyen házi jellegű nagy megfejtéseknek nem igazán szokott hosszútávú eredményük lenni: a szaunában ugyanis nem jön ki a vekni fehérkenyér izzadtságcseppek formájában, és sajnos a hirtelen kalóriamegvonás sem váltja be a hozzá fűzött reményeket – összeszedtük neked az 5+1 legnagyobb tévhitet, amit sose kövess el, akkor sem, ha maga Rubint Réka buzdítana rá!

Egyes számú mítosz: este már nem szabad enni

Istenem, hányszor hallottuk már a “6 után semmi kaja”-szabályt, meg az “esti nasi úszógumit okoz”-okosságot! Természetesen, ha egy bizonyos időpont után már nem eszel semmit, valóban laposabb lesz a hasad, de ne hidd, hogy az óra határozza meg az egészségedet és az eredményeidet!

Minden azon múlik, hogy MIT veszel magadhoz. Ha este 9-kor pizzát kívánsz és azt is eszel, akkor persze nem szaladnak majd le rohamtempóban az áhított kilók, de egy kis egészséges nasival még jót is tehetsz magadnak: elengeded a sóvárgásokat, tápanyagokkal látod el a tested, nem kapcsolsz éhező üzemmódba és még normális embernek is érezheted magad; olyannak, aki igenis eszik egy picit esténként.

Arról nem is beszélve, hogy a “6 után nem eszem semmithosszútávon fenntarthatatlan. Lehetsz szuperhős, aki fél évig betartja ezeket a felesleges szabályokat, de minek? Van értelme délután 5-re asztalt foglalni a kedvenc éttermedben, degeszre zabálni magad majd hazamenni elégedetten, hogy még 6 előtt befejezted a csülköt pékné módra?

Inkább törekedj az egészségre, és nyugodtan egyél egy kis friss zöldséget hummusszal, pár marék kesudiót vagy egy adag tonhalsalit, ha úgy tartja kedved! Nem, nem fogsz tőle meghízni, még akkor sem, ha hat után eszed. A lényeg, hogy ne parázd túl!

Kettes számú mítosz: meg kell halni a teremben

Ó, igen. Megveszed a kondibérletet, elkezdesz járni, kinyírod magad a futópadon, megismétled ezt még három-négy-ötször a kitartásodtól függően, majd soha többet nem mész az edzőteremnek még a környékére sem. Nyugi, van megoldás: egyrészt nem feltétlenül kell edzőterembe járnod ahhoz, hogy formába lendülj, másrészt napi 20 perc ráfordítással -igen, hidd el, tényleg- álomalakot tudsz magadnak építeni!

Rengeteg 7-8 perces edzéstervet találsz a neten, amik igencsak hatásosak, de ha például nem szeretsz futni vagy valami miatt nincs rá lehetőséged, akkor egy gyalogló edzéstervvel is célba érhetsz. Ha pedig a termektől viszolyogsz, egy-két súlyzóval és egy futócipővel máris messziről elkerülheted a gyúrósjóskákat meg a csini toppos kondiscsajokat és simán leedzheted őket pluszköltségek és napi egyszeri meghalás nélkül is…

Próbáld ki!

Hármas számú mítosz: váltok gluténmentesre

Sajnos a diétaipar nem túl kedves -ám cserébe már nagyon gazdag- vezetői kellemes homályt kreáltak az emberek fejében a különböző “ettől mentes” meg “attól mentes” termékeik segítségével – szerinted Te teljesen képben vagy, hogy melyik termék igaziból diétás és melyik nem?

Segítünk: a light, kalóriacsökkentett, zsírcsökkentett, gluténmentes, diétás, diabetikus és társaik nem mindig (sőt, szinte soha nem) jelentik azt, hogy jó vételt is jelentenek. A gluténmentes étrend persze bélkímélő, de ha minden este betolsz egy gluten-free kakaóscsigát, garantált a hízás, hiszen annyi cukor van benne, mint annak a rendje – nem feltétlenül kell egyféle étrendet követned, inkább ollózd össze a saját életmódodat a rengeteg csodamódszerből, amikből Dunát lehetne rekeszteni!

Olvastad már?  4 szexmítosz, amit ideje végleg elfelejteni

Ami a legfontosabb mind közül: kerüld a cukrot, a fehérlisztet, a mesterséges adalékanyagokat és a szintetikus édesítőszereket!

Négyes számú mítosz: lefogyok turmixszal

Jó, persze, az tök király dolog, ha egy esti turmixszal helyettesíted a mindennapi, karácsonyi családi kajálásokhoz hasonlító lakomát, de az éjjel-nappal gyümölcsturmixozás talán a legrosszabb dolog, amit magaddal és a fogyásoddal tehetsz: a rengeteg gyümölcscukor ugyanis (persze, C-vitaminbomba meg rostdús meg minden) maximum hizlalni fog, de fogyasztani semmiképp sem.

Igyekezz inkább csak napi egy étkezést helyettesíteni és azt is zöldségturmixokkal, hidd el, ezt a módszert nemcsak bírni fogod, de szeretni is, ráadásul nagy segítségedre lesz a fogyásban!

Amit pedig soha, de tényleg soha ne tegyél: ne vásárolj diétaturmixporokat, hiszen tele vannak mesterséges édesítőszerekkel, tartósítószerrel, a tápanyagtartalmuk pedig pont annyi, mint egy természetes, házi zöldség-smoothienak... Akkor minek vesszük őket? Csak a reklám miatt!

Ötös számú mítosz: ez a termék majd segít

Minden örök reménykedő nagy kedvence és egyben a vagyonunk teljes temetőhelye: a fogyitabik! Ha tudatos vagy, akkor bizonyára már nem rendelgeted a homoktövises szűzmáriakapszulákat furcsán egyedi weboldalakról, ahol “Anna (44)” beszámol a “25 kilós fogyásáról mindössze 5 nap alatt” – mégsem lehet eleget hajtogatni ezt a témát, hiszen a diétabiznisz (sajnos) még mindig elképesztően jól menő iparág, rengeteg felesleges termékkel, és rengeteg hiszékeny vásárlóval.

Ne tartozz többé közéjük! Persze, az alternatív lisztek és természetes alapanyagok jöhetnek, de sose egy tablettától vár a fogyást… Inkább iktass be jó kis edzéseket és főzz magadnak tápláló, vitamin-és természetes alapanyagdús kajákat!

Nemcsak fogyni fogsz így, de nagyobb örömöt is lelsz majd benne, mintha csak kapszulákat kapkodnál teljesen feleslegesen…

+1 mítosz: agyő, szénhidrát!

Ha sportoló, vagy legalábbis valamennyire aktív életet élő ember vagy, akkor biztos tudod, milyen szörnyű minden szénhidrátot nélkülözve tengetni a napjaidat: lehet, hogy fogyáshoz vezet ez az életmód, de ha még az uborka szénhidráttartalmát is beleszámolod a napi beviteledbe, akkor elég szédelgős időszak vár rád, a végén egy nagy hamburgerpartival… Érdemes így csinálni? Nem.

Ráadásul, ha ilyen mértékben megvonod magadtól ezeket a “bűnös kajákat” (maglisztekből készült vagy teljes kiőrlésű zsemlék, kétszersültek, magas szénhidráttartalmú zöldségek), akkor a rostoktól is búcsút mondhat a szervezeted, ami nagyon-nagyon, de tényleg nagyon rossz lesz neked és persze a beleidnek. Éljenek inkább a zöldségek, a magas élelmi rosttartalmú kaják és a megfelelő időzítés!

Nagyon fontos, hogy sose egy irányba indulj, ha fogyni szeretnél: van, akinek a paleo jött be, van, aki szakaszosan böjtöl, van, aki napi nyolcszor eszik… Mivel mindannyiunknak más az anyagcsere-típusa, mások az igényeink és persze az ízlésünk is, inkább járj utána alaposan annak, hogy milyen élelmiszerek igazán jótékonyak, és ezekből válogasd ki a kedvenceidet!

Sporttal, megfelelő gyógynövényes vitaminokkal és táplálékkiegészítőkkel, egészséges alapanyagokkal és -ami talán a legfontosabb- a lelki egészségeddel foglalkozó gyakorlatokkal vagy tevékenységekkel együttesen nemcsak fogyni fogsz, de boldogabb is leszel, hosszútávon is – ez a cél, nem?

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást