5+1 mondat, amit sose mondj a gyermekednek

Írta:

Talán nem is gondolnánk, mekkora ereje van kimondott szavainknak. Ezért sem mindegy mit és, hogyan beszélünk, pláne ha kisgyermeket nevelünk. Egész életét befolyásolhatja az, amit mondunk neki. Összegyűjtöttük azokat a mondatokat, amiket fontos, hogy semmiképp ne halljon Tőled.

„Pont olyan vagy mint az apád/anyád.”

Kép forrása: twitter.com/laurenarfmann

1/6 „Pont olyan vagy mint az apád/anyád.”

Meg kell tanulnunk, hogy a gyermekünk önálló személyiség. Még ha sok minden hasonlít is rá, nem egy az egyben koppintása édesapjának vagy édesanyjának.

Ha gyakran mondogatjuk neki negatív érzelmekkel, hogy pont olyan, mint valaki a családban, előbb utóbb elkezdi utálni magában azt a tulajdonságot. Sőt, egyre jobban eltávolodik az emlegetett személytől.

Azzal pedig, ha folyamatosan csak hasonlítgatjuk, jobban elmélyítjük a kialakult helyzetet. Persze ha ez a mondat pozitív töltéssel, kedvesen hagyja el a szánkat, máris új értelmet nyer, és semmi gond vele.

„Diétázom drágám”

2/6 „Diétázom drágám”

Ha kislányt nevelsz, mindenképp jegyezd meg, hogy ne ócsárold magad és a tested előtte. Az, hogy megtanítod neki az egészséges étkezést, a sport fontosságát és azt, hogy oda kell figyelni magunkra, rendben van, sőt kell is.

De azzal, hogy a mérlegen állva dünnyögsz és előtte hangoztatod, hogy fogynod kell, csak azt éred el, hogy egészségtelen, torz testképe alakul ki. Ugye ezt te sem akarod?

Ne arról szóljon az esti vacsora, hogy te nem ehetsz krumplit vagy tortát, inkább azt mondd neki, hogy a zöldség egészséges választás.

„Majd én megcsinálom”

3/6 „Majd én megcsinálom”

A kockavára már megint leborult? Ismét a cipzárjával bajlódik, te pedig egyből ugrasz, hogy megcsináld helyette?

Akármilyen idegesítő is a reggeli rohanásban rá várni, mégse rendezz el mindet helyette. A pszichológusok szerint ezzel ugyanis csak arra neveljük, hogy valaki mindig megoldja helyette a problémát, és sosem tanulja meg, mi az az önállóság.

Persze ez nem azt jelenti, hogy innentől mindent egyedül kell csinálnia, de mérlegeljünk, hogy mi az, ami korához mérten menni fog neki és bátran hagyjuk, hogy megoldja az akadályokat.

 

4/6 „Az osztálytársadnak ötös lett..”

Sose hasonlítgassuk gyermekünk teljesítményét máséhoz. Van aki ebben tehetségesebb, van aki abban.

Valamiben mindenki. Csak meg kell találnunk, hogy a mi gyermekünk miben a legjobb. Figyeljük, foglalkozzunk vele és ha megvan, azt a tevékenységet fejlesszük.

Azzal nem fog jobb eredményt elérni matekból, ha osztálytársához viszonyítjuk, csak a barátság helyett már vetélytársat fog látni abban a személyben.

Úgy érzi majd szülei elismeréséért meg kell küzdeni vele. És akkor mi történik, ha becsúszik egy négyes vagy netán egy egyes?

Persze törekedjünk kijavítani a rosszabb jegyeket, de ne stresszeljük túl a gyereket. Az a fontos, hogy szeressen tanulni, érdeklődő legyen és ne csak kötelességként tekintsen rá.

 

Hagyjál már! Most nincs időm ilyenekkel foglalkozni!

5/6 Hagyjál már! Most nincs időm ilyenekkel foglalkozni!

Igen, fontosabb dolgaink is akadnak, mint már megint bújócskázni, de gyermekünknek ez jelent mindent.

Ha sokszor hangoztatjuk, hogy most nincs rá idő, előbb-utóbb azt fogja érezni, hogy nemkívánatos személy az életünkben. Nincs olyan sürgős feladat, ami ne várhatna egy kicsit.

Hamar elrepülnek azok az évek, amikor még velünk akar legózni, később pedig csak bánjuk majd amikor inkább a barátaival tölti a szabadidejét.

6/6 Ne sírj! Minden rendben van.

A múltkor már megírtuk, hogy miért is jó sírni. Ez a gyerekekre is igaz. Egy-egy esés után igen is jó „kibőgni” a fájdalmat.

Dr. Berman szerint nem szabad lealacsonyítani a félelmeit. Inkább ismerd el, hogy ez valóban nagy esés volt, öleled át, adjál egy gyógypuszit, hiszen az mindenen segít. Meg kell tanítani neki, ha sír és ezzel kifejezi negatív érzelmeit, akkor is szeretjük, nálunk biztonságban érezheti magát, bátran elmondhat nekünk mindent.